Jaarprogramma voor Vorming en Toerusting

Verrassende gasten
Jaap Bönker –  Presentatie bijbelse voorwerpen en gebruiken – voelen, horen en ruiken.
Jaap Bönker verzamelt al meer dan 20 jaar zeer oude gebruiksvoorwerpen uit Israël en omgeving. Inmiddels is zijn collectie uitgebreid tot bijna 500 voorwerpen! Zoals: muziekinstrumenten, landbouwwerktuigen, wapens, religieuze voorwerpen, lampen, werktuigen van steen, toiletartikelen, wijnzakken, inhouds- en gewichtsmaten etc. Aan de hand van deze voorwerpen neemt Jaap u mee op een fascinerende ontdekkingstocht naar de tijd van het begin van onze jaartelling.
Woensdagmiddag en -avond 13 februari 2019 in de Exoduskerk

Alain Verheij
Een goed gesprek  met Alain Verheij, o.a. over zijn boek “God en ik: wat je als weldenkende 21e-eeuwer kunt leren van de Bijbel”. Alain draagt ook bij aan het Theologisch Elftal in dagblad Trouw.
Dinsdagavond 22 januari 2019 in de Exoduskerk

Kunst in de Kerk
Tentoonstelling van kerststallen
In samenwerking met de RK-parochie. De
tentoonstelling wordt eens in de twee jaar gehouden, afwisselend in de RK parochie en in de Exoduskerk.
13, 14 en 15 december 2018 in de Exoduskerk

Kunst in de kerk
Verbeelding in kunstvoorwerpen wil ons laten genieten, verwonderen, vragen stellen over schoonheid, over het leven, over de wereld, over onszelf, over inspiratie, over God en nog veel meer. Ook stellen we regelmatig kerkelijke attributen ten toon in de vitrines in de ontmoetingsruimte.
Het hele seizoen door.

Film in zicht
We willen ons graag laten inspireren door films die over levensthema’s gaan.
Vanwege de kosten worden de titels van de films niet publiekelijk bekend gemaakt. Ben je benieuwd om welke films het gaat, meld je dan aan bij: Bert Voorberg, tel. 06-40286215 of email: vormingentoerusting@exoduskerk.nl
Vier dinsdagavonden, 13-11-2018, 8-1-2019, 12-3-2019 en
7-5-2019, in de jeugdruimte van de Exoduskerk.
Aanvang: 19.30 uur, inloop vanaf 19.00 uur

Er op uit
Meet & Eat
Met Meet & Eat wordt aan gemeenteleden de kans geboden om, onder het genot van een maaltijd en gezellige omstandigheden, elkaar beter te leren kennen. U komt bij een ander thuis of u nodigt mensen bij u thuis uit. Beiden kan ook, de keus is aan u.
Meer weten: Elly Terlouw, tel. 486579

Zin in Wandelen
Terwijl we genieten van de mooie plekjes op ons eiland praten we al wandelend met onze wandelmaatjes over een onderwerp; ook lopen we een stuk in stilte.
Meer weten: Margreeth Spek, tel 602324 en Aat Vermaat, tel. 06 12133859.
Op zaterdagochtend 6 oktober 2018 en op een zaterdagochtend in de lente van 2019

Geloofsgesprek en verdieping
Drie gespreksavonden rond het thema: “het kwaad in de wereld”
  1. Welk beeld hebben wij van “het kwaad in de wereld”?
Wat verstaan we eigenlijk onder “kwaad? Welke soorten “kwaad kun je onderscheiden? Welke beelden reikt de Bijbel ons aan?
  1. Wie veroorzaakt “het kwaad in de wereld”?
Komt “het kwaad” bij God vandaan? Of van een boze macht? Of is het er gewoon en is het er altijd al geweest?
  1. Staan wij mensen machteloos tegenover “het kwaad in de wereld”?
Welke mogelijkheden, middelen hebben we om te strijden tegen “het kwaad”? Wat kan ik doen als “het kwaad” mij overkomt? Wat of welke instrumenten reikt de Bijbel ons aan?
Deze vragen zullen centraal staan in de gesprekken op de drie avondbijeenkomsten. Voorkennis is niet vereist, het gaat om een soort ontdekkingstocht. Samen nadenken over “het kwaad in de wereld”.
Op de dinsdagavonden 20 november, 11 december en 15 januari in de Exoduskerk.
Door Peter Visser en ds. Jan de Visser

Poëzie en Muziek
Drie vrijdagavonden neemt ds. Jan de Visser ons mee in de wereld van de poëzie en de muziek.
Op de vrijdagavonden 1, 8 en 22 februari 2019 in de Exoduskerk

Mattheus Passion
Met ds. Jan de Visser gaan we met muziek en uitleg op ontdekkingstocht naar de schoonheid en de diepte van de Mattheus Passion van J.S. Bach.
Op de dinsdagavonden 19 maart en 2 april 2019 in de Exoduskerk

In gesprek over ...
Gespreksavonden a.d.h. van het boek “Ongelofelijk” van Yvonne Zonderop, over de verrassende comeback van religie in Nederland.
Op de vrijdagavonden 5 oktober, 19 oktober en 9 november 2018 in de Exoduskerk
Aanvang: 19.30 uur

Gespreksgroep veertigplussers.
Een gespreksgroep over wat je bezighoudt in geloof en leven.
Bijeenkomsten zijn één keer per maand, datum en plaats in overleg. De eerste keer is  woensdagochtend 10 oktober, 9:45 – 11:15 bij: Janita van der Have, Molendijk 70, Nieuwe-Tonge, tel. 651464

Overige activiteiten

Breicafé
Creatief bezig zijn voor de handwerkkraam tijdens de Ontmoetingsdagen. Ook alleen voor een kopje koffie hartelijk welkom!
Iedere 1e donderdag van de maand, vanaf 13.30 uur in de jeugdruimte van de Exoduskerk.
Meer weten: Margreet Zuidwijk, 486766

Cursus mandalatekenen
Een mandala is een tekening die binnen een cirkel gemaakt wordt.  In de cursus leer je hoe je een mandala stap voor stap opzet. Iedere les is er een nieuw thema die de inspiratie voor de mandala vormt. Er zijn 6 bijeenkomsten.
Op de website www.jrmandala.nl vind je meer informatie over mandala tekenen en over mijzelf.
Heb je interesse om mee te doen dan kun je contact opnemen met:
Jacqueline Roon: 06 20 85 99 37.
Email: jrmandala@zeelandnet.nl
Op de maandagen 10 september, 24 september, 22 oktober, 12 november,
19 november en 3 december 2018 in de Exoduskerk

Voor informatie, aanmeldingen en contactgegevens van de afzonderlijke activiteiten, zie de website: www.exoduskerk.nl/vorming_en_toerusting

Voor algemene informatie en vragen:
vormingentoerusting@exoduskerk.nl

Of klik hier om het hele document in PDF vorm te downloaden van deze website.